wtorek, 31 marca 2020

Matematyka na wesoło - mierzymy wszystko co się da:)

Cześć Starszaki, dziś będziemy mierzyć!
Jednak nim zabierzemy się do pracy zastanówcie się jakich przyrządów potrzebujemy, żeby zmierzyć np. długość, bądź szerokość dywanu, czy też naszą wysokość?
Pewnie pamiętacie jak kiedyś w przedszkolu mierzyliśmy stopami, dłońmi, bądź np. klockami różne przedmioty. A gdybyśmy Was zapytały o przyrządy, którymi możemy mierzyć, na pewno wymienilibyście: linijkę, miarkę krawiecką, ekierkę. Zobaczcie na obrazkach, co jeszcze służy do mierzenia i spróbujcie się zastanowić co można mierzyć za pomocą poszczególnych przyrządów:




Zanim zaprosimy Was do wykonania zadań, zapraszamy Was na króciutki filmik, który wyjaśni  Wam m.in. dlaczego sposoby mierzenia zmieniały się na przestrzeni lat. 



Teraz już wiecie, dlaczego ujednolicono na świecie sposób mierzenia,więc już najwyższa pora zamienić się w Super Detektywa - o to Twój Dziennik:



WYŻSZY - RÓWNY - NIŻSZY
Kto jest w domu najwyższy, a kto najniższy? najpierw spróbuj określić na oko (czy Ty, Twoja siostra, czy może Twój brat jest najwyższy?), następnie stańcie zwróceni plecami do siebie i sprawdźcie, kto tak na prawdę jest wyższy, możecie również skorzystać z miarki krawieckiej, bądź miary zwijanej o ile takie przyrządy macie w domu.
A czy wiecie kto jest wyższy: Wasza mamusia, czy może Wasz tatuś, a może są równi?
Gdy to już sprawdzicie, wykonajcie pierwsze zadanie w DZIENNIKU SUPER DETEKTYWA. 
Ćwiczenie to ma sprawdzić umiejętności dzieci w zakresie wnioskowania na poziomie spostrzeżeń wzrokowych oraz w zakresie posługiwania się pojęciami „wyższy”–„niższy”.

DŁUŻSZY - RÓWNY - KRÓTSZY
1. KREDKI - przygotujcie pudełko z kredkami i spróbujcie je poukładać od najdłuższej do najkrótszej.
2. SZNUREK - przygotujcie dwa kawałki sznurka o identycznej długości. Ułóżcie je wzdłuż, jeden pod drugim i zapytajcie dzieci czy są tej samej długości. Następnie jeden sznurek zwińcie w kłębek i ponownie spytajcie który sznurek jest dłuższy? odpowiedź brzmi - są tej samej długości pomimo innego ułożenia.
3. PATYCZKI - (mogą to być równie dobrze wykałaczki, paski papieru, klocki, ważne by było ich sporo, i aby wszystkie były tej samej długości). Ułóż przed dzieckiem dwie drogi, wykorzystując taką samą ilość przedmiotów do każdej z nich np. po 6 pasków papieru, drogi te powinny zaczynać się w tym samym miejscu jednak jednak powinna być prosta, a druga trochę "pokrzywiona". Spytaj dziecko, która droga jest krótsza? Dla sprawdzenia poprawności odpowiedzi poproś dziecko by wyprostowało drugą drogę i sprawdziło, czy faktycznie obydwie drogi są tej samej długości.
4. PAPIER - daj dziecku dwie takiej samej wielkości kartki papieru (mogą to być dwie kartki z gazety) oraz nożyczki, poproś, by spróbowało wyciąć najdłuższy pasek w następujący sposób:




wycinamy "ślimaka"





wycinamy "węża"






Gdy już mamy i "węża" i "ślimaka" rozkładamy paski papieru, próbujemy je rozciągnąć i ułożyć jeden pod drugim, sprawdzamy, który pasek jest dłuższy.



W moim przypadku "Wąż" jest dłuższy od "ślimaka":).
Jeśli macie ochotę, możecie sprawdzić jak długie są Wasze paski mierząc je stopami, łokciami, bądź dłońmi.

Gdy wszystkie pomiary już zakończyliście, możecie rozciąć ""węża" w poniższy sposób:


teraz macie paski równej długości



poprzecinajcie je tak, żeby paski były różnej długości



teraz możecie zagrać w SZCZĘŚCIARZA - Rodzic stara się poukładać paski w ręce, tak aby nie było widać, który jest dłuższy, a który jest krótszy.



Najpierw Dziecko losuje jeden pasek, następnie Rodzic - wygrywa ten, kto wylosuje najdłuższy.

Po skończonej zabawie, możecie wykorzystać paski do twórczej zabawy, możecie pociąć "węża" i "ślimaka" i stworzyć prawdziwe wiejskie podwórko np. takie:


loczki owieczki możecie zakręcić na palcu lub kredce:)


5. Teraz czas na zabawę w odmierzanie może jeszcze raz dla przypomnienia obejrzyjcie krótki filmik:

https://youtu.be/qTeuBikNKnY

Teraz zabieramy się do pracy wraz z DZIENNIKIEM SUPER DETEKTYWA i zaczynamy mierzyć za pomocą stopy, łokcia, dłoni i innych przedmiotów jakie nam przyjdą na myśl (klocki, spinacze, wykałaczki).
Najpierw mierzymy stół za pomocą stóp, stawiamy dokładnie stopa za stopą i liczymy z ilu stóp w przybliżeniu składa się stół.
Następnie ten sam stół mierzymy za pomocą łokci (tak jak w filmiku), sprawdzamy z ilu "łokci składa się stół.
W taki sam sposób postępujemy mierząc stół za pomocą dłoni oraz wybranych przedmiotów.
Dokonane pomiary zapisujemy w DZIENNIKU SUPER DETEKTYWA.

Zadanie dodatkowe dla bardzo ambitnych detektywów. 
Za pomocą linijki zmierzcie swoje trzy ulubione zabawki i zanotujcie swoje wyniki w DZIENNIKU SUPER DETEKTYWA.





A teraz jeśli macie ochotę spróbujcie się zmierzyć z grą online:

Z ilu kostek składa się...