piątek, 27 marca 2020

Monety i banknoty

Mogą być z metalu,
Błyszczą niby złoto.
Mogą być z papieru,
Wydasz je z ochotą…
(pieniądze)

Dziś zapraszamy Was na zajęcia matematyczne, tym razem tematem przewodnim będą jak już pewnie odgadliście zagadkę - pieniążki. Będziemy je liczyć, porównywać, a może nawet spróbujecie w swoim własnym pokoju zorganizować zabawę w sklep (zaprosicie Rodziców, rodzeństwo na "zakupy")?

Jednak nim przejdziemy do zajęć, jesteśmy ciekawe, czy może wiecie jaka jest historia pieniądza? Czy zawsze pieniądze wyglądały tak samo? Kto tak naprawdę je wymyślił, kiedy i po co?

Jeśli jeszcze nie znacie odpowiedzi na to pytanie, to zapraszamy na krótką bajkę pt. Moje pierwsze pieniądze "Magiczne pudełko", z której wszystkiego się dowiecie:


Mamy nadzieję, że teraz wszystko stało się jasne, ale..., czy Wy nasi Kochani Starszacy wiecie może jakie pieniążki - jaka waluta obowiązuje w naszym kraju? i skąd w ogóle biorą się pieniądze - i jak się je wytwarza?

Jeśli jeszcze nie wiecie to obejrzyjcie jeszcze jeden króciutki film:


Zadanie dla chętnych:

Może macie ochotę zamienić się na chwilkę w "medaliera" i spróbować zaprojektować swoją własną monetę?


Teraz już wiecie wszystko o pieniądzach, zatem czas na zabawę i zadania.

Najpierw przyjrzyjcie się naszej walucie ZŁOTÓWCE zarówno monetom jak i banknotom.

Przeczytajcie ich nominały, jeśli macie możliwość ich dotknięcia, sprawdźcie, czy wszystkie monety są takiej samej wielkości, czy wszystkie ważą tyle samo itp.




PRZYGOTOWANIE PIENIĄŻKÓW DO ZABAWY

Jeśli macie prawdziwe monety możecie wykorzystać je do zadań, możecie również skorzystać z zamieszczonych poniżej pieniążków, wydrukować je i pociąć.







Możecie też samemu przygotować pieniądze - to przecież nic trudnego!!!. Wystarczy wziąć dwie kartki papieru, z jednej wyciąć kółka, drugą natomiast pociąć na prostokąty. W tak przygotowane figury wpisać walutę.

Gdy to już macie, zabieramy się do pracy.

1. Rozmieniamy pieniądze. Połóżcie dzieciom np. banknot 10 zł i poproście dzieci żeby obok położyły odpowiednią liczbę monet. Jest kilka możliwości, niech spróbują wymyślić kilka możliwości.

Podobne zadanie dajcie dzieciom, wykorzystując inny banknot, bądź monetę.

2. Zadania tekstowe. Ułóż kilka zadań z treścią, poproś dzieci by rozwiązanie przedstawiły za pomocą przygotowanych pieniążków, np.:

Jacek chce kupić komiks. Komiks kosztuje 6 zł. Jakimi monetami może zapłacić? Wybierz odpowiednie monety. Czy istnieje tylko jeden sposób zapłacenia?

Dzieci mogą ułożyć takie nominały:

6 = 5 + 1
6 = 2 + 2 + 2
6 = 2 + 2 + 1 + 1
6 = 2 + 1 + 1 + 1 + 1
6 = 1 + 1 + 1 + 1 + 1 + 1


Marta chce kupić modelinę, która kosztuje 8 zł. Wyjęła ze skarbonki cztery monety, razem 8 zł. Jakie monety mogła Marta wyjąć?

Dzieci mogą podać takie rozwiązania.

8 = 5 + 1 + 1 + 1
8 = 2 + 2 + 2 + 2

3. Zabawa w sklep. Zachęćcie dziecko, aby przygotowało w swoim pokoju sklep (jeśli ma ochotę może nawet wykonać szyld:), a Wy zrobicie w nim zakupy, gdy już wszystko będzie gotowe.
Poproście, aby zabawki, które znajdą się w sklepie miały napisaną obok cenę.
Podzielcie pieniążki między siebie-kupującego i sprzedawcę-dziecko (możecie też zamienić się rolami) i zaczynajcie!!!
Życzymy miłej zabawy!!! a my czekamy na fotorelację z udanej zabawy!!!


4. Gdy zabawa w sklep Wam się znudzi, zapraszamy do wirtualnego sklepu na zakupy:
Sklep z zabawkami: http://scholaris.pl/resources/run/id/105095


Dla chętnych poniższe karty pracy:


A może macie ochotę jeszcze trochę pobawić się w liczenie pieniążków:
Ile pieniędzy



Pamiętajcie, żeby po zabawie pieniędzmi dokładnie umyć ręce:


linki:
https://youtu.be/69e0TacuPSA
https://youtu.be/pOwXevZ34rc
https://youtu.be/yUBZ6cVL_Ac
https://learningapps.org/view1080055