wtorek, 9 czerwca 2020

Bajka z Tajlandii o tym, że łatwo coś stracić, zwłaszcza, jeśli się tego wystarczająco nie ceni

Podróżowaliśmy już po wielu krajach, poznaliśmy wiele bajek z różnych stron. Do wakacji zostało jeszcze kilkanaście dni, a to oznacza, że jeszcze uda nam się odwiedzić kilka zakątków świata. 

Posłuchajcie dzisiaj mądrej bajki z Tajlandii, o tym jak Sunan chciał poznać świat, bo dom go trochę nudził. Ale zamiast świata poznał i oswobodził z klatki tygryska, który wcale nie chciał jechać w świat, ale właśnie do domu! Dowiecie się, czego chłopiec nauczył się od pręgowanego przyjaciela!


🔉Jak mały Sunan posłuchał mądrego tygryska

Głęboki mrok spowijał dzielnicę portową Bangkoku. W słabym świetle księżyca widać było tylko niektóre statki i towary przygotowane do transportu. Wśród nich małą klatkę, w której rozpaczliwie szamotała się niepozorna postać. Któż mógł to usłyszeć? Któż mógł to zobaczyć? Przecież wszyscy spali. A jednak! To bajka o tym, że nigdy, przenigdy, nie powinniśmy zapominać o prawie do szczęśliwego życia dla tych, którzy są najsłabsi i nie potrafią sami walczyć o własne szczęście. I o tym, że nigdy nie powinniśmy lekceważyć tego, co sami posiadamy.

Niran – tak miał na imię przymusowy mieszkaniec klatki. Był małym tygryskiem, którego myśliwi złapali i chcieli sprzedać do cyrku tysiące kilometrów od jego ojczyzny – Tajlandii. Ale co to? W bladym świetle księżyca coś się poruszyło! Nabrzeżem w kierunku statków przesuwał się cień. To był cień małego chłopca. Sunan trafił do Bangkoku, a potem do portu, bo postanowił zakraść się na statek i uciec ze swojej wioski w szeroki świat. Rodzice byli dla niego niedobrzy? Koledzy się z niego śmiali? Gdzie tam! Sunanowi w rodzinnym domu szczęścia i radości nie brakowało, ale odkąd pamięta, marzył o podróżach do dalekich krajów, które widział w telewizji i na zdjęciach w kolorowych gazetach.

– Zobaczę, jak tam jest i zaraz wrócę – zaplanował sobie nieświadomy niebezpieczeństwa chłopczyk.

Co by się stało, gdyby tego dnia nie trafił wprost na klatkę z tygryskiem?! Ale na szczęście trafił!
Gdy Sunan usłyszał nieopodal odgłosy szamotaniny, tylko jedno przyszło mu do głowy.

– Ktoś tu się jednak kręci… Gdy mnie znajdzie, to nici z wyprawy! Jednak po chwili dobre serce chłopczyka dało o sobie znać.
– A jeśli to ptak zaplątał się w sieci lub źli ludzie uwiązali psa na krótkim łańcuchu? – zaczął zastanawiać się Sunan i zadecydował, że sprawdzi, o co chodzi z tymi hałasami.

Ostrożnie zaczął skradać się wzdłuż kontenera w kierunku, z którego dochodziły odgłosy. Kiedy był już całkiem blisko, w ciemnościach, tuż przy swojej głowie usłyszał głośny niby krzyk, niby warknięcie.

– Ratuuuunkuuuu!
– Ratuuuunkuuuu! – odpowiedział sam sobie chłopczyk, bo tak się przestraszył.
– No proszę cię! Ty jesteś wolny, to ja jestem w klatce! A więc po co krzyczysz ratunku? Skoro ja krzyczę ratunku? – spytał Niran i dopiero wtedy Sunan zorientował się, że zza krat patrzy na niego mały, do tego mówiący po tajsku, tygrysek.
– Nie bój się chłopczyku. Nie chciałem cię przestraszyć. Nie wiedziałem, kto się do mnie zbliża. Myślałem, że to jeden z tych złych ludzi, którzy zamknęli mnie w klatce. Tymczasem ja cały czas próbuję się uwolnić! – wyjaśnił Niran. – Niedługo mają mnie załadować na statek i wywieźć do wielkiego miasta w dalekim kraju!
– Żartujesz. Naprawdę? Masz jechać w świat? Jak ja ci zazdroszczę! Chciałbym być na twoim miejscu! Ja właśnie przybyłem tu z odległej wioski, żeby ukryć się na jakimś statku i popłynąć w ten wspaniały świat! – wykrzyknął zaskoczony chłopiec.
– Ty chyba nie wiesz, co mówisz! – oburzył się tygrysek. – Nie masz rodziny? Jesteś sam na świecie? Ja jeszcze trzy dni temu biegałem z moją mamą i rodzeństwem po naszym lesie. Ale nie słuchałem mamy, oddaliłem się za bardzo od miejsca, w którym pozwalała mi się bawić. No i trafiłem na złych ludzi, którzy wsadzili mnie do tej klatki!

Oj, wstyd się Sunanowi zrobiło, gdy usłyszał opowieść Nirana. Nie trzeba było opowiadać tygryskowi, jak fajnie jest jechać w świat, bo przecież on wcale nie chciał tam jechać i tęsknił za mamą!

– Muszę ci pomóc. Tylko, co mam zrobić? – spytał chłopiec.
– Drzwi klatki okręcone są łańcuchem. Nie ma kłódki, ale łańcuch jest długi i ciężki. Ja nie dam rady, ale może tobie się uda? – poprosił tygrysek.

Sunan zaczął zdejmować wielki łańcuch z drzwi klatki, jego małe rączki szybko się zmęczyły, ale wiedział, że nie wolno odpoczywać, bo klatka z Niranem lada chwila może powędrować do ładowni statku!

– Będę wolny! Dziękuję ci! Dziękuję! – popiskiwał przestępując niecierpliwie z łapy na łapę Niran.

Po godzinie chłopczykowi wreszcie udało się uchylić drzwi, a tygrysek jak błyskawica czmychnął na zewnątrz!

– Wracam do mamy, do braci, do domu! Jestem wolny! I zawdzięczam to Tobie! – skakał z radości Niran. – Wracasz ze mną? – zapytał chłopca.
– Eeeee… No…. No nie… Ja jednak płynę w świat! Tak jak postanowiłem – odparł Sunan, ale wcale już nie tak pewnie jak wcześniej.
– Radzę ci, żebyś, żebyś nie lekceważył tego, co masz, bo masz wolność i wspaniałą rodzinę – rzekł tygrysek i zniknął w pobliskich zaroślach. Postanowił tam chwilkę poczekać, bo wiedział dobrze, na co czeka, a raczej na kogo…

Nie minęło kilka minut, gdy usłyszał:

– Tygrysku! Tygrysku, gdzie jesteś? – W zaroślach pojawił się Sunan. – Wracam z tobą! Moja mama z pewnością niepokoi się tak samo jak twoja tygrysia mama!

Razem wyruszyli więc w drogę powrotną do rodzinnego domu. Sunan i Niran. Okazało się, że mieszkają bardzo blisko siebie. Teraz obaj są wolni i szczęśliwi. Ta historia wiele ich nauczyła. Zwłaszcza tego, że łatwo coś stracić, jeśli się tego wystarczająco nie ceni.






Tajlandia

By TUBS , CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=15035647


Bangkok - Stolica Tajlandii
By Niedźwiadek78 z polskiej Wikipedii, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=5825737

Flaga Tajlandii
By Zscout370 - Praca własna, oparta o: https://www.nstda.or.th/th/nstda-knowledge/11557-thaiflag-colorConstruction sheet of the flag of Thailand, Domena publiczna, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=381489





Linki:
https://kulczykfoundation.org.pl/
https://kulczykfoundation.org.pl/edukacja/baza-wiedzy/Jak_Znalezc_Dobry_Moment_Na_Rozmowe_O_Uczuciach_I_Emocjach_Z_Dziecmi_Posluchajcie_Razem_Bajki
https://pl.wikipedia.org/wiki/Tajlandia#/media/Plik:Thailand_on_the_globe_(Southeast_Asia_centered).svg
https://pl.wikipedia.org/wiki/Tajlandia#/media/Plik:Bangkok_nied.jpg
https://pl.wikipedia.org/wiki/Tajlandia#/media/Plik:Flag_of_Thailand.svg