czwartek, 28 maja 2020

Moje uczucia, moje emocje

Dzisiaj porozmawiamy trochę o uczuciach, o emocjach, ale najpierw pomyślcie i spróbujcie powiedzieć:

😠Kiedy się złościmy? (Kiedy ktoś lub coś nie pozwala robić tego, co chcemy albo dostać tego, czego potrzebujemy, gdy ktoś chce nam wyrządzić krzywdę).

Kiedy mam zły humor i kiedy mnie złość dopadnie,
jestem niegrzeczny, choć dobrze wiem, że to bardzo nieładnie.
(B.Forma)

😥− Kiedy się smucimy? (Gdy żegnamy się z tym, co straciliśmy albo gdy godzimy się z tym, że niektórych rzeczy nie będziemy mieć).

Płaczę, kiedy jest mi smutno i wszystkiego dosyć mam,
łzy mi płyną po policzkach i chcę zostać wtedy sam.
(B.Forma)

😲− Kiedy się boimy? (Gdy czujemy zagrożenie, strach chroni nas przed nim, bo każe nam krzyczeć, uciekać, chować się lub walczyć).

Kiedy dziecko się boi ciemności dookoła,
wtedy mamę i tatę do siebie głośno woła.
(B.Forma)

😀− Kiedy się cieszymy? (Różne osoby cieszą inne rzeczy, zdarzenia).

Kiedy na niebie słoneczko świeci,
cieszą się bardzo dorośli i dzieci.
(B.Forma)

😔− Kiedy się wstydzimy? (Gdy różnimy się czymś od innych i oni dają nam to odczuć; gdy nie spełniamy czyichś oczekiwań, nadziei, gdy przyłapano nas na czymś niewłaściwym).

Kiedy zamiast wyjść na scenę i powiedzieć wierszyk znany,
ja się trzymam bardzo mocno szyi mojej ukochanej mamy.

😩− Kiedy zazdrościmy? (Gdy nie mamy tego, co mają inni – pojawia się wtedy w nas złość lub smutek, możemy czuć jedno i drugie).

Gdy kolega ma zabawkę od mojej fajniejszą,
zaraz błagam moją mamę o taką samą, a nawet ładniejszą.




Jolanta Kucharczyk

Żal mi minionych wakacji, urodzin, które już były,
i tego, że odwiedziny babci już się skończyły.
Smutno, że tata wyjechał, mama tak mało ma czasu,
i złość mnie bierze, że brat mój robi tak dużo hałasu.

Tu, w moim sercu, mieszkają uczucia: miłość, radość i smutek.
Czasami jestem tak bardzo szczęśliwy, lecz czasem także się smucę.
W kieszonce kasztan na szczęście o tym wciąż przypomina,
że wszystko, co jest tak smutne, kiedyś, z czasem, przemija.

I zobacz, już się uśmiechasz, bo znowu będą wakacje,
tata niedługo już wróci, z mamą pójdziesz na spacer.
Po burzy zawsze jest tęcza, po deszczu słońce znów świeci,
po chwilach trudnych i smutnych znowu szczęśliwe są dzieci.


− Co mieszka w sercu?
− Czy zawsze jest wam wesoło?
− Czy zdarza się, że coś was smuci, a nawet złości?


✅ Warto pamiętać o tym, że uczucia są czymś normalnym, co zawsze towarzyszy ludziom: i małym, i dużym. Ale należy pamiętać o tym, że po burzy zawsze jest tęcza, po deszczu słońce znów świeci, po chwilach trudnych i smutnych znowu szczęśliwe są dzieci.


A co się dzieje, kiedy mamy zły humor? Kiedy wszystko nas denerwuje i złości? Posłuchajcie.

D. Gellner 
🔉 Zły  humorek
https://drive.google.com/file/d/1C_FQvgZBXbegXtex_3R4IPh7BXxXh_0v/view?usp=sharing

Jestem dzisiaj zła jak osa!Złość mam w oczach i we włosach!

Złość  wyłazi  mi  uszami
I rozmawiać nie chcę z wami!

A dlaczego?
Nie wiem sama
Nie wie tata, nie wie mama…

Tupię nogą, drzwiami trzaskam
I pod włos kocura głaskam.

Jak tupnęłam lewą nogą,
Nadepnęłam psu na ogon.
Nawet go nie przeprosiłam
Taka zła okropnie byłam.

Mysz wyjrzała z mysiej nory:
Co to znowu za humory?
Zawołałam: - Moja sprawa!
Jesteś chyba zbyt ciekawa.
Potrąciłam stół i krzesło,
co mam zrobić, by mi przeszło?!

Wyszłam z domu na podwórze,
Wpakowałam się w kałużę.
Widać, że mi złość nie służy,
Skoro wpadłam do kałuży.
Siedzę w błocie, patrzę wkoło,
Wcale nie jest mi wesoło…

Nagle co to?
Ktoś przystaje
Patrzcie! Rękę mi podaje!
To ktoś mały, tam ktoś duży -
Wyciągają mnie z kałuży.
Przyszedł pies i siadł koło mnie
Kocur się przytulił do mnie,
Mysz podała mi chusteczkę:
Pobrudziłaś się troszeczkę!
Widzę, że się pobrudziłam,
Ale za to złość zgubiłam
Pewnie w błocie gdzieś została.
Nie będę jej szukała!



Zupełnie inaczej jest wtedy, kiedy mamy dobry humor i kiedy jesteśmy szczęśliwi. Każdego uszczęśliwia coś innego. Zobaczcie i posłuchajcie, co uszczęśliwia Waszych rówieśników.


Karty pracy dla chętnych do wyboru: Emocje

lub którąś z tych:



Linki: