wtorek, 19 maja 2020

Z matematyką za pan brat! - zabawy z przestrzenią

Dziś zapraszamy Was do zabaw z przestrzenią, ale nim przejdziemy do konkretów zatańczmy wspólnie i rozruszajmy ręce, nogi i całe ciało przy muzyce:
W muzyce są przerwy, więc gdy muzyka cichnie stajemy nieruchomo, gdy ją słyszycie maszerujecie i ruszacie wybranymi częściami ciała. Po każdej pauzie ruszacie inną częścią ciała np. głową, dłońmi, kolanami, pupą, paluszkami, oczami, bioderkami, całym ciałem itp.
PORUSZAJ SIĘ W RYTM MUZYKI!

A teraz jeśli jeszcze masz trochę sił zatańcz przy piosence - zabawie, którą część z Was dobrze zna z przedszkola:
Taniec połamaniec

Teraz na pewno jesteście gotowi do zajęć:)


Zadanie 1
Zabawa - Czy widzisz to co ja? - podobieństwo schematu ciała. Dziecko i Rodzic stają obok siebie, podnoszą razem ręce, spoglądają w górę i stwierdzają, że widzą to samo (sufit, lampy). Opuszczają ręce, spoglądają w dół i stwierdzają, że i tym razem widzą to samo (podłogę). Podskakują kilka razy. Próbują wyczuć bijące serce, ustalają, że mają serce po lewej stronie. Następnie wyciągają ręce w lewą, potem w prawą stronę, patrzą kolejno w te strony. Ustalają, że w takich sytuacjach widzą to samo.

Zadanie 2
Zabawa - Orientuj się! Najpierw stań przed dzieckiem i poproś, by wykonywało twoje polecenia (możesz również włączyć ulubioną piosenkę dziecka i zatrzymywać ją, prosząc by dziecko swobodnie tańczyło, a podczas pauz wykonywało polecenia) tj.:
- Dotknij prawego ucha,
- Dotknij lewego kolana,
- Prawą ręką złap lewe ucho,
- Tupnij 5 razy lewą nogą,
- Mrugnij lewym okiem,
- Pokaż prawy łokieć itd.
Jeżeli dziecko nie ma problemów z wykonaniem tych poleceń, możesz mu troszeczkę utrudnić zadanie. 
Stań przed dzieckiem i poinformuj je, że tym razem ma patrzeć na Ciebie, słuchać Twoich poleceń, ale ma wykonywać tylko to co mówisz. Ty sam będziesz próbował go zmylić pokazując zupełnie coś innego np.
- gdy poprosisz dziecko by dotknęło nosa - sam dotkniesz czoła,
- gdy poprosisz dziecko by złapało prawą ręką lewe ucho - sam dotkniesz lewą ręką prawe ucho.
      
Jeśli jeszcze dziecko ma pewne trudności w określaniu strony prawej i lewej, zapraszamy do wspólnego tańca:


Zadanie 3
Zabawa - Magiczny dywan pełen figur! - Najpierw przygotuj swój magiczny tj. weź kilka kartek, mogą to być również kartki z niepotrzebnych już gazet (mniej więcej format A5) i marker.
Zaczynamy rysowanie konturów różnych figur geometrycznych (na każdej kartce jedna figura).
Przygotuj co najmniej 12 takich obrazków. Gdy wszystkie figury macie już przygotowane, ułóżcie je na podłodze obok siebie tworząc z nich wszystkich prostokątny dywan (im więcej kart tym ciekawsza zabawa i większy "dywan"). Gotowe? Zaczynamy!


Mniej więcej tak możecie ułożyć swój dywan, jeżeli pokolorujecie figury zabawa będzie ciekawsza.

Najpierw Rodzic prosi dziecko, by wykonywało jego polecenia tj.:
- stań lewą noga na kwadracie, prawą nogą na trójkącie, prawą rękę połóż na kole, a lewą na prostokącie,
- przesuń lewą nogę na koło, prawą n trójkąt, przesuń prawą rękę na kwadrat, a lewą na trójkąt,
- itp.
(jeżeli pokolorowaliście figury, możecie utrudnić zabawę mówiąc np. połóż prawą rękę na zielonym kole, lewą nogę na zielonym prostokącie itd.)
Teraz możecie zamienić się rolami i to dziecko Wam będzie wydawać polecenia.

Zadanie 4
Zabawa - Skacz i licz! - Do tej zabawy wykorzystaj kartki z zabawy poprzedniej - odwróć je na drugą stronę i napisz na nich kolejne cyfry od 1 do 12 (bądź więcej, w zależności od tego ile wcześniej kartek przygotowałeś).
Wersja A - ułóż cyfry nie w kolejności w podobny dywan jak we wcześniejszej zabawie np.:



- poproś dziecko, by najpierw obydwiema nóżkami (jak żabka) przeskoczyło przez wszystkie pola dywanu po kolei głośno licząc cyfry, na które skacze.
- poproś dziecko, by teraz powtórzyło zabawę skacząc na prawej/bądź na lewej nodze,
- możesz również poprosić dziecko, by spróbowało skakać wspak, czyli zaczynając od 12 kończąc na 1.
Wersja B - ułóż cyfry po kolei w następujący sposób:



- poproś dziecko, by np. na cyfry parzyste (2,4,6...) stawało lewą nogą, a na cyfry nieparzyste (1,3,5,..) stawało prawą nogą,
- poproś dziecko, by co trzy skoki zmieniało nogę (1,2,3 - prawą nogą), (4,5,6 - lewą nogą)
- poproś, by dziecko skakało obunóż jak żabka, lecz stając na cyfrach parzystych musi dodatkowo dotknąć prawą dłonią cyfry, a na cyfrach nieparzystych lewą dłonią dotknąć cyfry.

Zadanie 5
Zabawa - Rysuj pod dyktando - Wykonaj rysunek zgodnie z poleceniami:


     
Karty pracy do wyboru dla chętnych:



Na koniec zapraszamy Was do jeszcze jednego tańca połamańca utrwalicie w nim umiejętność rozróżniania strony lewej i prawej:





Linki:
https://drive.google.com/file/d/1u8_4RO6S-LwrRXbLCajkmLeRBrigwHlr/view
https://www.facebook.com/tomasz.klaman.7/videos/3748921861816629/
http://zspleknica.info/wp-content/uploads/2017/08/innow_M.Frontczak-2014.pdf