środa, 15 kwietnia 2020

Czysta woda zdrowia doda


Czysta woda zdrowia doda 

1. WODA-Dzieci odczytują wyraz całościowo. Wyróżniają głoskę w nagłosie, wygłosie. Mówią, ile głosek słyszą w tym słowie.


🔉 2. Woda
https://drive.google.com/file/d/1TT0WiBuyWIlvzL9E54VF08w_K-Zk7rrd/view?usp=sharing

Woda to związek chemiczny, który może występować w stanie ciekłym, gazowym (para wodna) i stałym (lód). Woda jest niezbędnym składnikiem pokarmowym dla wszystkich organizmów na Ziemi. Bez wody człowiek przeżyje znacznie krócej niż bez jedzenia. Dla roślin i zwierząt niebezpieczne są okresy długotrwałych opadów i powodzi, a także suszy, które często zdarzają się wiosną i latem. Woda może być słona lub słodka. Słoną wodę zawierają oceany, w których jest zgromadzona większa część wody występującej na Ziemi. Słodkiej wody dostarczają nam głównie rzeki i jeziora. W wielu przypadkach słodka woda musi być najpierw uzdatniona, aby mogła być wykorzystana do bezpośredniego użytku przez człowieka, np. do picia i do mycia się.

3. Co wiemy na temat wody? Skąd się bierze woda? Do czego jest nam potrzebna?Posłuchajmy:





4. Czy każdą wodę można pić? Co może świadczyć o tym, że woda jest czysta lub brudna?  Zaprasza do wysłuchania wiersza.



5. Wysłuchanie wiersza J. Papuzińskiej Chora rzeka.

🔉J. Papuzińska
Chora rzeka.
https://drive.google.com/file/d/1nU09e-aswz-4ofTEfVOqSdgBLb4LvnEm/view?usp=sharing

Śniła się kotkowi rzeka,
wielka rzeka pełna mleka…
Tutaj płynie biała rzeka.
Jak tu pusto!
Drzewo uschło…
Cicho tak –
ani ptak, ani ważka, ani komar, ani pąk,
ani gad, ani płaz, ani ślimak,
ani żadna wodna roślina,
ani leszcz, ani płoć, ani pstrąg,
nikt nie żyje tutaj,
bo rzeka jest zatruta.
Straszy napis: „ZAKAZ KĄPIELI”.
Mętny opar nad wodą się bieli.
Chora rzeka nie narzeka, tylko czeka…


6. Rozmowa na temat wiersza.
- Co się śniło kotkowi?
- Jakiego koloru była rzeka?
- Dlaczego rzeka była biała?
- Co działo się z przyrodą przy białej rzece?
- Dlaczego w takiej rzece nie wolno się kąpać?
- Na co może czekać rzeka?

7. Zobaczcie film:
Zanieczyszczenie rzek: 




Jak działa oczyszczalnia?

8. Badanie wody zanieczyszczonej olejem.

Wlewamy do miski czystą wodę, a następnie trochę oleju. Obserwujemy, jak olej utrzymuje się na powierzchni wody. Następnie zanurzamy w misce pióro i je wyjmujemy. Dziecko obserwuje, jak olej osadził się na piórze. Rodzic pomaga dojść do wniosku, że olej pływa na powierzchni, ponieważ jest lżejszy od wody. Pióro po wyjęciu z wody zmieszanej z olejem jest posklejane. Wyjaśniamy dziecku, że oceany i rzeki, na których powierzchni pływają zanieczyszczenia oleiste, takie jak np. ropa naf­towa, są niebezpieczne dla zwierząt, zwłaszcza ptaków. Ich pióra sklejają się i robią się cięższe, co uniemożliwia latanie i ptaki giną.

9. Oczyszczanie brudnej wody
Rodzic ustawia na ceracie słoik bez wieczka, z umocowaną na jego wierzchu gazą (filtrem), oraz szklane naczynie z wodą zanieczyszczoną kamykami, patyczkami, trawą i piaskiem. Przelewa zanieczyszczo­ną wodę do słoika. Dziecko obserwuje, jak zanieczyszczenia zatrzymują się na gazie. Dochodzą do wniosku, że filtr zatrzymuje zanieczyszczenia – oczyszcza wodę.

10. Burza mózgów:
W jaki sposób możemy chronić wodę?  Co możemy robić, aby nie zabrakło wody? W jaki sposób możemy oszczędzać wodę? 
Przykłady sposobów oszczędzania wody:
– gromadzenie wody deszczowej i podlewanie nią roślin w ogrodzie,
– branie prysznicu zamiast kąpieli w wannie,
– dokręcanie kranu przed wyjściem z łazienki,
– wprowadzenie liczników do mierzenia zużycia wody i płacenie za zużytą wodę,
– budowanie oczyszczalni ścieków.


11.Woda niegazowana z butelki, kubeczki jednorazowe.
Dzieci kilkakrotnie powtarzają słowa rymowanki: Czysta woda zdrowia doda, z podziałem na sylaby. Rytmicznie klaszczą, tupią, wykonują podskoki.
Na koniec zajęć N. zaprasza dzieci do wypicia wody. Dzieci podchodzą do stolika i piją wodę niegazo­waną z kubeczków jednorazowych. Chętne dzieci opowiadają o wrażeniach odczuwanych wewnątrz organizmu po wypiciu wody.