wtorek, 28 kwietnia 2020

"Syrenka" - nauka piosenki

"Syrenka" - Osłuchanie z melodią, rytmem i tekstem piosenki. Nauka refrenu. Ćwiczenie oddechoweRozwijanie swobodnej wypowiedzi ruchowej dziecka inspirowanej piosenką.

1. Powitanie – „Wszyscy są witam was, zaczynamy już czas,.....- śpiewamy coraz szybciej a potem coraz wolniej.
2. Ćwiczenia oddechowe w pozycji stojącej. Ręce w górę nabieranie powietrza nosem, ręce w dół wypuszczanie powietrza buzią.
3. Ćwiczenia oddechowe – na stojąco, trzymanie się za boki, nabieranie powietrza i wypuszczanie z równoczesnym lekkim pochylaniem się do przodu.
4. Słuchanie nowej piosenki

🔉Syrenka

I. Stoi Syrenka nad Wisłą
 i patrzy na rzeki fale.
 Tak dużo dzieci dziś do niej przyszło,
 no i nie boją się wcale.
 Tak dużo dzieci dziś do niej przyszło,
 no i nie boją się wcale.
 To nie jest żywa Syrenka,
 to pomnik Warszawę chroni.
 Bo, jak mówi stara legenda:
 Syrenka miasta broni.
 Bo, jak mówi stara legenda:
 Syrenka miasta broni.

Ref.: Nasza Warszawa, nasza stolica
 ciągle Syrenkę zachwyca.
 A Wisła śpiewa wciąż u jej stóp
 swoją piosenkę: Chlup, chlup, chlup, chlup.
 A Wisła śpiewa wciąż u jej stóp:
 Chlup! Chlup! Chlup!

II. Kiedyś prawdziwa Syrenka
 w falach tej rzeki mieszkała.
 Siadała czasem na brzegu Wisły
 i cudne pieśni śpiewała.
 Siadała czasem na brzegu Wisły
 i cudne pieśni śpiewała.
 Złapali ją w sieć rybacy,
 spać poszli, bo nocka była,
 lecz najmłodszy z nich ją wypuścił,
 bo bardzo go prosiła.
 Lecz najmłodszy z nich ją wypuścił,
 bo bardzo go prosiła.

Ref.: Nasza Warszawa…

III. I odtąd dzielna Syrenka
 ze swojej wielkiej wdzięczności
 postanowiła strzec tego miasta,
 pilnować jego wolności.
 Postanowiła strzec tego miasta,
 pilnować jego wolności.
 Jest herbem miasta Warszawa,
 stolicy naszego kraju.
 I Polacy, duzi i mali,
 Syrenkę odwiedzają.
 I Polacy, duzi i mali,
 Syrenkę odwiedzają.

Ref.: Nasza Warszawa…

5. Zapytaj dziecko i wykorzystaj ilustracje:




− Co to jest stolica?
− Jak nazywa się stolica Polski?
− Jak nazywa się najdłuższa z polskich rzek?
− O kim opowiada piosenka?
− Czy znacie legendę o Syrence?
− Gdzie w Warszawie można spotkać Syrenkę?
− Co to jest herb?

6. Taniec z chustami. Taniec dowolny, przerwa w nagraniu muzycznym, dzieci stojąc w miejscu odtwarzają zapamiętaną melodię przy pomocy wyrazów dźwiękonaśladowczych. 
7. Ćwiczenia oddechowe – dzieci siedzą na nogach, ręce wyciągnięte do góry, zamknięte oczy i głębokie wdechy i wydechy.
8. Ćwiczenia oddechowe na stojąco z unoszeniem rąk.
9. Ćwiczenia oddechowe – dzieci siedzą po turecku dmuchają na chustki.
10. Ćwiczenia oddechowe – na leżąco, wykonujemy kilka szybkich oddechów przez nos, usta zamknięte. Wykonujemy kilka oddechów głęboko i spokojnie.
11. Kładziemy się, ciało ułożone luźno. Sugestia słowna – muzyka relaksacyjna.


A teraz wyobraź sobie, że jest ciepły słoneczny dzień. Leżysz na miękkiej białej chmurce. Całe twoje ciało miękko na niej spoczywa. Wszystkie części ciała toną w chmurze i żadna nie musi nic robić, bo chmura utrzymuje cię  w powietrzu. Leżysz i płyniesz z chmurą. Wieje lekki, zimny wietrzyk na  twoje ciało. Nad tobą, w górze, słońce świeci i ogrzewa twoje ciało ciepłymi promieniami . Dobrze ci tu. Chmura unosi cię  coraz wyżej i wyżej, kołyszesz się na niej. Wsłuchujesz się w muzykę, płyniesz po niebieskim,  delikatnym niebie. Zaczynasz delikatnie  się poruszać, najpierw palcami u rąk i nóg. Teraz poruszają się ręce i nogi. Porusza się całe twoje ciało i powoli podnosi z chmurki. Powoli siadasz, rozciągasz się, nabierasz powietrze nosem a wydmuchujesz ustami, wstajesz i  poruszasz się jak drzewo na wietrze. Strzepujesz ręce i nogi.
12. Śpiewamy piosenkę SYRENKA wielokrotnie wybijając rytm na bębenku zrobionym przez WAS.


Linki do źródeł: