"Syrenka" - Osłuchanie z melodią, rytmem i tekstem piosenki. Nauka refrenu. Ćwiczenie oddechowe. Rozwijanie swobodnej wypowiedzi ruchowej dziecka inspirowanej
piosenką.
1. Powitanie – „Wszyscy są witam was, zaczynamy już czas,.....- śpiewamy coraz szybciej a potem coraz wolniej.
2. Ćwiczenia oddechowe w pozycji stojącej. Ręce w górę nabieranie powietrza nosem, ręce w dół wypuszczanie powietrza buzią.
3. Ćwiczenia oddechowe – na stojąco, trzymanie się za boki, nabieranie powietrza i wypuszczanie z równoczesnym lekkim pochylaniem się do przodu.
4. Słuchanie nowej piosenki
🔉Syrenka
(sł. i muz. Krystyna Gowik)
I. Stoi Syrenka nad Wisłą
i patrzy na rzeki
fale.
Tak dużo dzieci dziś
do niej przyszło,
no i nie boją się
wcale.
Tak dużo dzieci dziś
do niej przyszło,
no i nie boją się
wcale.
To nie jest żywa
Syrenka,
to pomnik Warszawę
chroni.
Bo, jak mówi stara
legenda:
Syrenka miasta broni.
Bo, jak mówi stara
legenda:
Syrenka miasta broni.
Ref.: Nasza Warszawa, nasza stolica
ciągle Syrenkę
zachwyca.
A Wisła śpiewa wciąż
u jej stóp
swoją piosenkę:
Chlup, chlup, chlup, chlup.
A Wisła śpiewa wciąż
u jej stóp:
Chlup! Chlup! Chlup!
II. Kiedyś prawdziwa Syrenka
w falach tej rzeki
mieszkała.
Siadała czasem na
brzegu Wisły
i cudne pieśni
śpiewała.
Siadała czasem na
brzegu Wisły
i cudne pieśni
śpiewała.
Złapali ją w sieć
rybacy,
spać poszli, bo nocka
była,
lecz najmłodszy z
nich ją wypuścił,
bo bardzo go prosiła.
Lecz najmłodszy z
nich ją wypuścił,
bo bardzo go prosiła.
Ref.: Nasza Warszawa…
III. I odtąd dzielna Syrenka
ze swojej wielkiej
wdzięczności
postanowiła strzec
tego miasta,
pilnować jego
wolności.
Postanowiła strzec
tego miasta,
pilnować jego
wolności.
Jest herbem miasta
Warszawa,
stolicy naszego
kraju.
I Polacy, duzi i
mali,
Syrenkę odwiedzają.
I Polacy, duzi i
mali,
Syrenkę odwiedzają.
Ref.: Nasza Warszawa…
− Co to jest stolica?
− Jak nazywa się stolica Polski?
− Jak nazywa się najdłuższa z polskich rzek?
− O kim opowiada piosenka?
− Czy znacie legendę o Syrence?
− Gdzie w Warszawie można spotkać Syrenkę?
− Co to jest herb?
6. Taniec z chustami. Taniec dowolny, przerwa w nagraniu muzycznym, dzieci stojąc w miejscu odtwarzają zapamiętaną melodię przy pomocy wyrazów dźwiękonaśladowczych.
7. Ćwiczenia oddechowe – dzieci siedzą na nogach, ręce wyciągnięte do góry, zamknięte oczy i głębokie wdechy i wydechy.
8. Ćwiczenia oddechowe na stojąco z unoszeniem rąk.
9. Ćwiczenia oddechowe – dzieci siedzą po turecku dmuchają na chustki.
10. Ćwiczenia oddechowe – na leżąco, wykonujemy kilka szybkich oddechów przez nos, usta zamknięte. Wykonujemy kilka oddechów głęboko i spokojnie.
11. Kładziemy się, ciało ułożone luźno. Sugestia słowna – muzyka relaksacyjna.
A teraz wyobraź sobie, że jest ciepły słoneczny dzień. Leżysz na miękkiej białej chmurce. Całe twoje ciało miękko na niej spoczywa. Wszystkie części ciała toną w chmurze i żadna nie musi nic robić, bo chmura utrzymuje cię w powietrzu. Leżysz i płyniesz z chmurą. Wieje lekki, zimny wietrzyk na twoje ciało. Nad tobą, w górze, słońce świeci i ogrzewa twoje ciało ciepłymi promieniami . Dobrze ci tu. Chmura unosi cię coraz wyżej i wyżej, kołyszesz się na niej. Wsłuchujesz się w muzykę, płyniesz po niebieskim, delikatnym niebie. Zaczynasz delikatnie się poruszać, najpierw palcami u rąk i nóg. Teraz poruszają się ręce i nogi. Porusza się całe twoje ciało i powoli podnosi z chmurki. Powoli siadasz, rozciągasz się, nabierasz powietrze nosem a wydmuchujesz ustami, wstajesz i poruszasz się jak drzewo na wietrze. Strzepujesz ręce i nogi.
12. Śpiewamy piosenkę SYRENKA wielokrotnie wybijając rytm na bębenku zrobionym przez WAS.
Linki do źródeł: