czwartek, 2 kwietnia 2020

Podwórkowa awantura


1. Słuchanie wiersza:

🔉Teresa Fiutowska
Podwórkowa awantura   
https://drive.google.com/file/d/1ZlIUt1wngE5ewgAScVr57MAuHIUDc_qT/view?usp=sharing

Kura gdacze, kaczka kwacze –
goni kurę mokrą raczej.
Gęś też syczy, kogut pieje.
Gwałtu! Rety! Co się dzieje?
Ryczy krowa, świnia kwiczy,
a indyk się rozindyczył.
Kot mysz goni, głośno miauczy.
– Dość awantur! Już wystarczy!
Tak pies Burek głośno szczeka
i już słychać go z daleka.
Koza meczy:
mee, mee, mee…
– Czego psisko mądrzy się?
Dla ochłody – wiadro wody
poleją na głowy, brody!
Wyszły z mody awantury!
A sio, gęsi, a sio, kury! –
Powiedziała, co wiedziała,
białą brodą pokiwała,
pochyliła nisko rogi.
– Cisza! Spokój! Zejść mi z drogi!
Awantura się skończyła,
bo ta koza groźna była.


2. Wyjaśnij dziecku niezrozumiałe zwroty, a następnie zapytaj:

− Które zwierzęta brały udział w podwórkowej awanturze?
− Jakie zwierzę próbowało je uspokoić? W jaki sposób to zrobiło?
− Jakie odgłosy wydawały zwierzęta? (Dziecko wymienia nazwy zapamiętanych zwierząt oraz próbuje naśladować odgłosy przez nie wydawane).


3. Opowieść ruchowa przy muzyce – Wycieczka na wieś.

Będzie potrzebny odtwarzacz CD, nagranie wesołej melodii.

Nadeszła wiosna. Na wsi jest zielono i radośnie. (Dziecko maszeruje za Rodzicem w rytmie wybranego przez niego nagrania wesołej melodii).
Odwiedzamy wiejską zagrodę. Straszny tutaj gwar. Widać domowe zwierzęta: owce, krowy, świnie, kaczki, gęsi, kury, indyki. (Rodzic wymienia nazwy gatunków zwierząt, dziecko naśladuje ich charakterystyczne głosy).
Patrzcie, przyfrunęły bociany. Wysoko na dachu domu mają swoje gniazdo. (Dziecko robi daszek nad oczami, spogląda w górę. Następnie w rytmie klaskania porusza się za Rodzicem, naśladując charakterystyczne ruchy i klekot bociana).
Za płotem gospodarstwa widać pole. Rośnie na nim zboże. Zamieniamy się w trawy i kłosy zbóż. (Dziecko przechodzi do przysiadu, słychać ciche klaskanie. Na hasło: Rośniemy, dźwięki stają się coraz głośniejsze, dziecko powoli wstaje).
Na łące pojawiają się zające. Małe zajączki chcą się bawić. Chowają się w trawie. Widać ich duże uszy. (Charakterystyczny rytm klaskania zachęca do podskoków – dziecko naśladuje ruchy zajączków. Ponownie słychać nagranie wesołej melodii).
W ogrodach kwitną piękne kwiaty, ich kielichy otwierają się do słoneczka. (Unosi ręce w górę, naśladuje otwierające się do słońca kielichy kwiatów).
Za domem jest sad. Przez chwilę odpoczniemy w cieniu drzew, słuchając świergotu ptaków. (Dziecko kładzie się na plecach. Umieszcza ręce na przeponie i miarowo oddycha).


4. Jeśli dziecko jest chętne do dalszej zabawy, można pobawić się z nim w odgadywanie zagadek:

Lubi głośno gdakać, 
kiedy zniesie jajko. 
Każdy wie, że jest stałą
kurnika mieszkanką.
(kura)

Zakręcony ogonek, 
śmieszny ryjek ma 
„Chrum, chrum – głośno woła –
kto jedzenie da?”
(świnka)

Na przykład łaciate, 
w oborze mieszkają. 
Pasą się na łąkach, 
zdrowe mleko dają. 
(krowy)

Nie pieje, nie gdacze, 
tylko głośno kwacze.
Po stawie pływa. 
Jak się nazywa?
(kaczka)

Grzebień ma na głowie, 
swoim głośnym pianiem 
wszystkich wczesnym rankiem 
budzi na śniadanie.
(kogut)



Dla wytrwałych w nagrodę bajka, pt. Reksio gospodarz:



Zwierzęta z zagadek: