wtorek, 14 kwietnia 2020

Matematyka fajna sprawa - Pomyśl i ułóż!

Dziś do zabaw będą Ci potrzebne karty logiczne.
Można je samodzielnie narysować i pociąć, skorzystać z poniższego gotowca:


bądź bardziej ekologicznie😄 wykorzystując to co macie w domu np. zakrętki do słoików jak ja, bądź plastikowe nakrętki i stworzyć takie oto "karty logiczne":


Gdy już wszystko mamy przygotowane przechodzimy do zabawy, zaczynamy od podzielenia "kart":
Dziecko otrzymuje "karty" ze wszystkimi figurami (małymi, dużymi, w różnych kolorach);
Rodzic natomiast ma przygotowane pozostałe "karty", za pomocą których będzie kodował wraz z dzieckiem cechy figur przedstawionych na "kartach":
− wielkość, np. sylwetki człowieka, większa i mniejsza, (u mnie duża, mała zakrętka)
− kolor, np. plamy: niebieska, żółta, czerwona, (u mnie kolor zakrętek)
− kształt – figura (trójkąt, kwadrat i koło).
Karty logiczne dla dziecka
Karty logiczne dla dziecka

Karty logiczne dla rodzica
Karty logiczne dla rodzica

Zadanie 1
Rodzic mówi i pyta:
− Przyjrzyj się "kartom" i powiedz co jest na nich przedstawione? (Poproś dziecko by nazwało figury)
− Jak można je rozdzielić?

Dziecko podaje różne propozycje, np. gdy powie że:

  • osobno duże figury, osobno małe figury  - poproś by tak właśnie rozdzieliło swoje "karty" - na dwa zbiory, dużych i małych figur (bez względu na kolor i kształt) następnie spytaj którymi "kartami" (z tych, które Ty masz) można oznaczyć powstałe zbiory (małą i dużą sylwetą człowieka, bądź małą i dużą zakrętką). Oznaczcie zbiory.


  • osobno czerwone, osobno, żółte i osobno niebieskie figury - poproś, by tym razem właśnie w ten sposób podzieliło swoje "karty" tworząc trzy grupy figur różniących się kolorami (nie patrzymy na wielkość i kształt), następnie spytaj dziecko, którymi "kartami" (z tych, które Ty masz) tym razem można oznaczyć powstałe zbiory ("kartami" z kolorowymi plamami, bądź kolorowymi zakrętkami). Oznaczcie zbiory.


  • osobno kształtami figur: koła, trójkąty, kwadraty - poproś, by tym razem właśnie w ten sposób podzieliło swoje "karty" tworząc trzy grupy figur różniących się kształtami (nie patrzymy na wielkość i kolory), następnie spytaj dziecko, którymi "kartami" (z tych, które Ty masz) tym razem można oznaczyć powstałe zbiory ("kartami" z kształtami figur). Oznaczcie zbiory.


Zadanie 2
Segregowanie wg dwóch cech.
Gdy dziecko już wie na czym polega zabawa i ćwiczenia, spróbuj dowolnie łączyć swoje "karty" - kodować prosząc, by dziecko stworzyło odpowiedni zbiór figur, aby odkodowało Twoje polecenie np.:
Trzy zadania do wykonania

Rozwiązany przykład
Zadanie 3
Segregowanie wg trzech cech.
Gdy dziecko już wie na czym polega zabawa i ćwiczenia, spróbuj dowolnie łączyć swoje "karty" - kodować proszą, by dziecko stworzyło odpowiedni zbiór figur, aby odkodowało Twoje polecenie np.:
Znajdź odpowiednie figury

Rozwiązane zadanie
Karty pracy do wyboru: