piątek, 17 kwietnia 2020

Segregujemy śmieci - matematyka

Dziś będziemy segregować odpady, prawdę mówiąc jesteśmy bardzo ciekawe, czy Wy nasze Kochane Starszaki pamiętacie jak prawidłowo segreguje się śmieci i co oznaczają poszczególne kolory pojemników?

Zapraszamy Was na początek do wysłuchania opowiadania M. Strękowskiej-Zaremby Kosz.



🔉Małgorzata Strękowska-Zaremba
Kosz
https://drive.google.com/file/d/10_dIOc0Z8ssE7WMvIjxzax1eJclSDqv1/view

Naprzeciwko budynku szkoły, między wysokimi blokami leżał park miejski. Wiosną zielenił się pośród białych budynków jak morze o połyskliwych wodach. W samym środku parku była fontanna, a dookoła niej stały ławki dla zmęczonych spacerowiczów. Obok jednej z ławek znajdował się kosz na śmieci. Nie różnił się niczym od innych koszy w parku. Wisiał na metalowym stojaku, więc czasami, gdy wiał silny wiatr, kołysał się, zgrzytając cicho.
Pewnego słonecznego dnia Grzesiek i Piotrek wracali ze szkoły przez park. Grzesiek poczęstował kolegę gumą do żucia. Piotrek podziękował. Obaj odwinęli gumy, ale tylko Grzesiek wrzucił papierek do kosza, Piotrek zaś rzucił swój na chodnik. Rozległo się nieprzyjemne zgrzytnięcie, jednocześnie coś błysnęło przed oczami Piotrka. Wydawało się mu, że kosz spojrzał na niego groźnymi, wężowymi ślepiami. Chłopiec zajrzał nawet do środka, żeby sprawdzić, czy w koszu nie ukryło się jakieś zwierzę. Na dnie leżał tylko papierek wrzucony przez Grześka.

– Czego tam szukasz? – zdziwił się kolega.
– Własnego rozumu – Piotrek zażartował sam z siebie.

W ciągu kolejnych dni przechodziło obok kosza wiele osób. Większość z nich postępowała ze swoimi śmieciami jak Grzesiek, ale niestety, byli i tacy śmieciarze jak Piotr. Nawet nie patrzyli, gdzie rzucają papierki, kartony czy butelki. Ania, ładna brunetka z zadartym nosem, rzuciła karton po soku w krzaki za koszem. Wojtek, wysoki jak koszykarz, rzucił torebkę po orzeszkach pod nogi. Jeden pan w kraciastych spodniach wrzucił foliową torebkę między kwiaty na rabatce. Kosz zgrzytał raz po raz, ale kto by się przestraszył zgrzytających zawiasów zwykłego kosza na śmieci.
Nocą jednak wszystkim, którzy śmiecili w parku, przyśnił się kosz. Łypał na nich zimnymi oczami, zrywał się z metalowego stojaka i zmieniał ich sny w przerażające koszmary. Panu w kraciastych spodniach przyśniło się, że ogromna, sprasowana kula śmieci wielkości piętrowego budynku toczy się wprost na niego, a on nie może się ruszyć. Wojtka, wysokiego jak koszykarz, sen uwięził w labiryncie, którego jedyne wyjście zasypały zwały śmieci. Anię, ładną brunetkę z zadartym nosem, oblazły śliskie larwy owadów, które wysypały się z przepastnego kosza z jej snu. To było straszne przeżycie! Kosz ze snu Piotrka zmienił się w gigantyczną, włochatą stonogę. Jej przerażająca paszcza rozwarła się nagle, Piotrek wrzasnął: „Ratunku!” i spadł z łóżka na twardą podłogę.
Sny powtarzały się wielokrotnie. Osoby, które zaśmiecały park, zapamiętały je na bardzo długo i nigdy więcej nie wyrzucały śmieci pod nogi, w trawę czy w krzaki. Nawet wtedy, gdy w parku wymieniono kosze na nowe, nie chciały ryzykować i zawsze wrzucały śmieci tam, gdzie ich miejsce. Każdy śmieć przypominał im koszmarne sny, których mogli uniknąć, gdyby dbali o czystość i porządek.

Rodzic prowadzi krótką rozmowę na temat opowiadania. Zadaje np. takie pytania:
¾   ile koszy na śmieci znajdowało się w parku?
¾   co robili ludzie ze śmieciami w parku?
¾   co Przyśniło się ludziom, którzy zaśmiecali park?

TRZY WAŻNE SŁOWA - Rodzic pyta dziecko:
EKOLOG – czy wiesz kim jest ekolog? Uzupełnia wypowiedzi dzieci. Wyjaśnia znaczenie słowa.
Ekolog to specjalista w dziedzinie ochrony przyrody. To osoba, która żyje w zgodzie z naturą, dba o środowisko, o zużycie wody i energii, segreguje odpady.

RECYKLING – czy wiesz co oznacza recykling? Uzupełnia wypowiedzi dzieci. Wyjaśnia znaczenie słowa.

Recykling to jedna z metod ochrony środowiska naturalnego, polegająca na wykorzystaniu odpadów do produkcji nowych wyrobów.

SEGREGACJA – czy wiesz czym jest segregacja odpadów? Uzupełnia wypowiedzi dzieci. Wyjaśnia znaczenie słów.
Segregacja odpadów (śmieci) to zbieranie odpadów do specjalnie oznakowanych pojemników, z podziałem na rodzaj materiałów (surowców) z których zostały wyprodukowane.

System segregacji odpadów, a tym samym kolory pojemników, mogą być różne w poszczególnych gminach, jednak zaprezentowane przez nas są zgodne z systemem podstawowym wprowadzonym przez Ministra Gospodarki i Pracy http://naszesmieci.mos.gov.pl/, a także obowiązującym w naszej gminie Bytom.



Przypomnijmy sobie razem, co wrzucamy do poszczególnych pojemników:


Poznaj super piątkę jednolitego systemu segregacji odpadów:






Skoro już znacie super piątkę, zobaczcie dokładnie co wyrzucamy do poszczególnych pojemników:

Segregować już potraficie, a czy wiecie po co tak właściwie segregujemy odpady? Co się z nimi dzieje?






https://naszesmieci.mos.gov.pl/images/media/video/segregacja_i_co_dalej_szklo.mp4







https://naszesmieci.mos.gov.pl/images/media/video/segregacja_i_co_dalej_papier.mp4

















https://naszesmieci.mos.gov.pl/images/media/video/segregacja_i_co_dalej_metale_i_tworzywa_sztuczne.mp4











Czas na zadania dla MISTRZA SEGREGACJI!
DOTKNĘ I WIEM – włóż do worka (najlepiej szmacianego, bądź nieprzezroczystego) kilka różnych rodzajów odpadów – śmieci np. gazetę, puszkę, plastikową butelkę, torebkę herbaty, pojemnik po jogurcie, worek foliowy, słoik, itp. Poproś by dziecko zamknęło oczy lub zawiąż mu szalik tak by nic nie widziało, i aby włożyło rękę do worka i spróbowało rozpoznać po dotyku przedmiot, nazwać go i określić do którego pojemnika na śmieci powinien on trafić.

SŁYSZĘ I WIEM – te same odpady, które wykorzystaliście do zabawy z woreczkiem teraz też będą Wam potrzebne, ale tym razem zabawa będzie polegała na rozpoznaniu śmieci po dźwiękach jakie one wydają. Poproś dziecko, by zamknęło oczy, odwróciło się bądź jak wcześniej zawiąż mu szalik tak by nic nie widziało, poroś również by było bardzo cichutko i by uważnie słuchało. Weź np. gazetę i zacznij ją drzeć, gnieść, stukać w nią palcami tak by wydawać różne dźwięki. Spytaj dziecko co to za przedmiot – śmieć i do jakiego pojemnika trafi.
Podobnie zrób z pozostałymi śmieciami – spróbuj tak nim poruszać, by wydawały dźwięk, aby dziecko z łatwością mogło odgadnąć co trzymasz w ręce.

WIDZĘ I WIEM – w tej zabawie sprzątamy wszystkie śmieci, świadomie i celowo wrzucając je do właściwych pojemników na śmieci. Zachęcamy dzieci do wspólnej segregacji w domu

DETEKTYW RECYKLING – doskonale już wiecie, że większość odpadów segregujemy po to aby mogły one zostać powtórnie wykorzystane. Teraz przed Wami jest ogromne wyzwanie, posłuchajcie uważnie!
Wszystkie opakowania produktów na których znajduje się taki oto znaczek nadają się do recyklingu. Proszę rozejrzyjcie się w domu bo na Waszych domowych półkach, czy to kuchni, czy w łazience, a może nawet i w pokoju znajduje cała masa opakować na których widnieje taki oto właśnie symbol (zawsze są to trzy strzałki tworzące trójkąt, nie zawsze muszą być one zielone), spróbujcie odnaleźć przynajmniej 3 takie opakowania i odnotujcie to w karcie pracy zamieszczonej poniżej.


Wykonajcie również pozostałe zadania z niniejszej karty pracy.



Karta pracy:


Zapraszamy do posprzątania śmieci w labiryncie online: 



Zapraszamy do posprzątania śmieci:


Zobaczcie bajkę o segregacji:





linki:
https://youtu.be/3B5JRCqt8HU
https://youtu.be/-ElDmONrLAU
https://youtu.be/m6hDlbWWGKw
https://youtu.be/RV5IBJGAypY