piątek, 24 kwietnia 2020

Rzucamy kostkami - doskonalenie umiejętności liczenia

Dziś do zabaw matematycznych będą Wam potrzebne kostki do gry oraz domino.
Jednak jeśli ich nie posiadacie, nic się martwcie😄, gdyż możecie rzucać wirtualną kostką korzystając z poniższego linka:
RZUĆ KOSTKĄ
A jeśli nie macie w domu domina możecie sami sobie narysować wg wzoru bądź wydrukować:
DOMINO


Skoro już wszystko macie zapraszamy do zabawy!


KREDKOWY MISTRZ
Do zabawy będą Wam potrzebne kredki (wszystkie jaki macie😃), kostka do gry i ktoś z kim zagracie (rodzic, rodzeństwo). Wszystkie kredki połóżcie na środku stołu (równie dobrze możecie zamiast kredek wykorzystać, guziki, zakrętki od butelek, fasolki itp.) i zaczynamy!
1. Najmłodszy gracz jako pierwszy rzuca kostką - tyle ile oczek wyrzucił, tyle kredek zabiera.
2. Kolejny gracz rzuca kostką - tyle ile oczek wyrzucił, tyle kredek zabiera ze środka stołu.
3. Gra trwa do momentu, aż wszystkie kredki znikną ze środka stołu.
4. Wygrywa gracz, który zdobył najwięcej kredek.
POWODZENIA!!!


POLICZ I WSKAŻ
Do tej zabawy będzie Ci potrzebne DOMINO, oraz KOSTKA do gry.
Rodzic rzuca kostką, a dziecko wyszukuje te klocki DOMINA, na których suma oczek jest równa wyrzuconej przez niego liczbie oczek.
Rodzic może utrudnić dziecku zadanie i rzucać dwoma kostkami jednocześnie.


MATEMATYCZNY KWIAT
Do tej zabawy będzie Wam potrzebne DOMINO oraz szablon kwiatka o 8 płatkach dla każdego gracza (możesz go sam narysować lub skorzystać z wzoru: KWIAT - WZÓR), a także:
JEDNA KOSTKA DO GRY
Najpierw musicie uporządkować DOMINO i wybrać tylko te płytki, na których suma oczek wynosi od 1 do 6.
Następnie każdy gracz kładzie jedną  płytkę domina na każdym z płatków swojego kwiatu.
Gracze na zmianę rzucają jedną kością, szukając domina, które sumuje liczbę wyrzuconych kości. Jeśli mają, usuwają domino ze swojego kwiatu. Tutaj gracz rzucił trójką i usuwa domino 2 + 1. 

Jeśli gracz nie ma płytki domina, która sumowałaby liczbę, traci kolejkę.
Pierwszy gracz, który usunie wszystkie domina ze swojego kwiatka, jest zwycięzcą.

DWIE KOSTKI DO GRY
Tym razem zaczynamy od wyszukania wszystkich płytek domina, na których suma oczek wynosi od 2 do 12.
W tej turze, gracze rzucają dwiema kostkami, sumują liczbę wyrzuconych oczek i odszukują na swoim kwiatku właściwą płytkę domina i usuwają ją.
Tutaj gracz rzucił dwa i sześć i usuwa domino 4 + 4. 

Podobnie jak przy rzucaniu jedna kostką, gdy gracz nie ma odpowiedniej płytki domina, którą mógłby usunąć, traci kolejkę .
Pierwszy gracz, który usunie wszystkie domina ze swojego kwiatka, jest zwycięzcą.


RZUĆ-POLICZ-ZAKRYJ
Do wykonania tej gry będzie Wam potrzebna kartka, linijka, coś do pisania, dwie kostki do gry (możecie również skorzystać z wirtualnych kostek do gry), a także guziki (zakrętki od butelek, fasolki, małe klocki itp.).
Wykonanie planszy dla dwóch graczy:
Kartkę z bloku należy zgiąć na pół i narysować linię wzdłuż zgięcia. następnie podzielić plansze na 11 równych części wychodzi ok 2,7 cm szerokości każde pole. Tak jak na poniższym zdjęciu z jednej i z drugiej strony oznaczamy pola liczbami od 2 do 12 (wszystkie możliwe sumy oczek z dwóch kostek).


Gotowe? więc zaczynamy!
Dwoje graczy siada naprzeciwko siebie przy planszy. Na każdym polu kładą "guzik" (zakrętkę, fasolkę, klocek itp.). Pierwszy gracz rzuca kostkami, oblicza liczbę oczek i podaje przeciwnikowi. Ten szuka wyniku wśród swoich liczb i oddaje "guzik", który na nim się znajduje. Kolej na drugiego gracza.
Przed rozpoczęciem gry należy określić czas trwania gry - np.:
- można grać do czasu, aż jeden z graczy zdobędzie wszystkie "guziki" od przeciwnika,
- można zdecydować po ilu rzutach kończy się gra,
- można również ustawić stoper i grać np. przez 5 min. - wówczas wygrywa ten kto ma więcej guzików.
Jeśli gracz wyrzuci ponownie tę samą sumę, to niestety, nie zdobywa "guzika".


Gdy dzieci świetnie sobie radzą z liczeniem mogą grać trzema kostkami, jednak wówczas ich plansza do gry powinna być podzielona na 16 równych części co wychodzi ok 1,85 cm szerokości każde pole. Tak jak na poniższym zdjęciu z jednej i z drugiej strony oznaczamy pola liczbami od 3 do 18 (wszystkie możliwe sumy oczek z trzech kostek).



GRA ŚCIGANKA
„Kto pierwszy w domu" – spróbuj skonstruować swoją własną grę, to znaczy stwórz planszę z polami oraz wymyśl własne zasady. Weź duży arkusz papieru oraz coś co będziesz mógł odrysować jako pola np. szklankę (gdy chcesz żeby pola były okrągłe), bądź klocek (wówczas pola będą kwadratowe, lub prostokątne) itp. Na początku napisz START potem narysuj tyle pól ile zmieścisz, tak by z jednego swobodnie można było przeskoczyć na kolejne na końcu napisz META.
Na wybranych polach możesz wymyślić dodatkowe utrudnienia bądź ułatwienia np. poprzez narysowanie "łóżka" co będzie oznaczało "jesteś zmęczony, musisz się wyspać i tracisz jedną kolejkę", bądź narysować "samochód" co z kolei będzie oznaczało "spotkałeś kolegę, który Cię podwiezie - idziesz 4 kroki do przodu. Ilość takich pól funkcyjnych zależy od Waszej pomysłowości.
Gdy skończycie rysować planszę oraz wymyślicie wszystkie zasady, zaproście do gry Rodzeństwo i Rodziców, ciekawe kto z Was pierwszy dojdzie do domu?
Jako pionki możecie wykorzystać dowolne malutkie zabawki, guziki, fasolki itp.
No i oczywiście pochwalcie się swoimi pomysłami😊 




Karty pracy do wyboru:




A może macie ochotę narysować domek zgodnie z wyrzuconą liczbą oczek?
Instrukcja

Przykłady


Linki:
https://pl.piliapp.com/random/dice/
http://www.supercoloring.com/sites/default/files/styles/drawing_full/public/printable-dominoes-set.png
https://www.nauczycielskiezacisze.pl/2016/05/zabawa-matematyczna-z-kostkami.html
http://nataliigromaster.blogspot.com/