W każdej proponowanej przez nas zabawie starajcie się by dziecko używało właśnie liczebników porządkowych tj.: pierwszy, drugi, trzeci itd.
MÓJ DOM
Sprawdź wiedzę swojego dziecka na temat bloku/budynku/wieżowca, w którym mieszka, poprzez zadawanie różnych pytań (na które dziecko powinno znać odpowiedź), ale tak je formułuj, aby odpowiadając używało liczebników porządkowych (tj. na pierwszym piętrze, na drugim…, trzecim…itp.) . Możesz na przykład zapytać czy wie, na którym piętrze:
¾ mieszkacie?
¾ wisi na ścianie obraz z…?
¾ sąsiedzi mają drzwi w kolorze…?
¾ mieszka pani/pan…?
¾ mieszkają sąsiedzi, który mają pieska/kotka…?
¾ itp.
SĄSIEDZI Z NAPRZECIWKA
Stańcie przy oknie i popatrzcie na budynek/ blok, który stoi naprzeciwko Waszego. Poproś dziecko, aby policzyło ile ma pięter. Również możesz zadawać mu podobne pytania na podstawie obserwacji np. na którym piętrze:
¾ w oknie siedzi kot/pies?
¾ są spuszczone rolety…?
¾ w oknie wiszą zielone/różowe/…/ zasłony?
¾ na balkonie jest rower?
¾ Itp.
MOJE MIESZKANIE – MOJA SZAFA
Jeśli Twoja szafa ma szuflady poproś dziecko by je policzyło, zaczynając od dołu. Następnie zadawaj pytania, w podobny sposób jak we wcześniejszych zabawach. Pytając np. w której szufladzie znajdują się np. skarpetki, zabawki, sztućce itp. (Pilnuj, by dziecko policzyło i odpowiedziało używając liczebników tj. w pierwszej, drugiej, trzeciej).
Jeśli Twoja szafa zamiast szuflad ma półki, policzcie wspólnie półki.
GDZIE SCHOWAŁA SIĘ ZABAWKA
Poproś dziecko by wybrało ulubioną zabawkę (niewielką, którą będzie można łatwo schować). Możesz wykorzystać do tej zabawy wszystko to, co nie jest przezroczyste i da się policzyć np. szuflady szafy (które wcześniej liczyliście), plastikowe pudełka, kubeczki, garnki itp.
Najpierw przeliczcie je jeszcze raz liczebnikami porządkowymi (od 1do 10 nie więcej) następnie poproś dziecko by zamknęło oczy, a Ty ukryj zabawkę w wybranym miejscu (szufladzie, pudełku, kubeczku itp.).
Gdy to zrobisz poproś dziecko by spróbowało odgadnąć, w którym przedmiocie jest zabawka. (pierwszym, drugim, trzecim itp.)
PIERWSZY, DRUGI, TRZECI
Do tej zabawy będą Ci potrzebne dowolne przedmioty, które można łatwo policzyć i przekładać (kredki, guziki, fasolki) oraz „domki” (pudełka, talerzyki, kubeczki itp.).
Przed rozpoczęciem zabawy poproś dziecko by poustawiało w rzędzie domki i by je przeliczyło znów liczebnikami porządkowymi. Następnie wymyślaj różne proste zadania i poproś by dziecko je wykonywało np.
¾ w pierwszym „domku” mieszkają 3 „kredki” (dziecko wkłada trzy kredki do pierwszego domku)
¾ w piątym „domku” mieszka 6 „kredek” (dziecko wkłada 6 kredek do piątego domku)
(jeśli chcesz uatrakcyjnić dziecku zadanie i jednocześnie usprawnić jego paluszki, możesz np. dać mu klamerkę do bielizny albo patyczki do sushi i poprosić, żeby za ich pomocą przenosił przedmioty do "domków")
Spytaj dziecko, w którym domku mieszka więcej/mniej kredek?(w pierwszym, czy w piątym)
Spytaj dziecko, w którym domku mieszka więcej/mniej kredek?(w pierwszym, czy w piątym)
Daj dziecku kartkę i poproś by napisało równanie 3>6
Spytaj o ile więcej kredek mieszka w piątym domku. Poproś by i tym razem spróbowało napisać równanie 6-3=3
Spytaj ile wszystkich kredek mieszka w tych dwóch domach? Poproś dziecko by spróbowało napisać równanie 6+3=9
Kontynuuj zabawę w podobny sposób.
A może macie ochotę na więcej kart pracy?
Pokoloruj szczeble drabiny
Pokoloruj wagony pociągu
Linki:
https://drive.google.com/file/d/1tPbJCxmsgrfV6ycWU00Z3047Ov6GmU0K/view
https://drive.google.com/file/d/13z472ds8_6wX7mcJFF1HTI3StLH_7gE3/view
Pokoloruj szczeble drabiny
Pokoloruj wagony pociągu
Linki:
https://drive.google.com/file/d/1tPbJCxmsgrfV6ycWU00Z3047Ov6GmU0K/view
https://drive.google.com/file/d/13z472ds8_6wX7mcJFF1HTI3StLH_7gE3/view