poniedziałek, 6 kwietnia 2020

Gimnastyka ważna sprawa

Gimnastyka na cały tydzień.

Pobudka!!! Pobudka!!! Raz... dwa... trzy... budzimy się! Czas na rozgrzewkę przy piosence:


Zapraszamy na kolejną porcję zabaw ruchowych, a ponieważ Wielkanoc tuż... tuż... w tym tygodniu proponujemy "świąteczne" zabawy:
Do tych zabaw będziecie potrzebowali małej piłeczki, bądź plastikowego jajka.

Gorąca pisanka – dziecko trzyma w ręce piłeczkę/jajko i podaje je sobie z ręki do ręki na różne sposoby, np.:
- Stojąc z nogami rozstawiony w skłonie - podając je sobie pomiędzy nogami 
- Stojąc, bądź siedząc podając je sobie dookoła raz z przodu, raz za plecami, raz z prawej ręki do lewej, po kilku podaniach należy zmienić kierunek.

Pisanka/piłka w ruchu – przygotowujemy dla dziecka tor przeszkód (np. krzesło, bądź zabawki, które będzie musiało ominąć) oraz łyżkę, na której kładziemy malutką piłeczkę, bądź plastikowe jajko. Prosimy by dziecko trzymając łyżkę z położonym na nim jajkiem pokonało przygotowany tor przeszkód (możemy przy tym zmierzyć mu czas, i zachęcić do powtórki ćwiczenia i próby poprawienia wyniku). Ważne jest, by dziecko starało się utrzymać równowagę ciała i jednocześnie nie zgubić jajka/piłki. Możemy utrudnić dziecku zadanie np. kładąc mu na łyżce balon lub zaproponować konkretny sposób poruszania się, np. tyłem, bokiem, stopa za stopą, na kolanach, wielkimi krokami, na palcach, na piętach, na bokach stóp, dołożyć przeszkody, na które nie wolno nadepnąć, zawiązać oczy, z jajkiem między kolanami itd. Dziecko powinno starać się przez całą trasę trzymać wyprostowaną rękę.

Jajko - nos - zadaniem dziecka jest przeturlanie piłki/jajka do celu (tu również możemy przygotować tor przeszkód). Trudność zadania polega na tym, iż dziecko porusza się na czworaka, a piłkę/jajko może turlać wyłącznie za pomocą nosa. Zadanie jest wykonane, gdy piłka/jajko znajdzie się w wyznaczonym obszarze, bądź za wyznaczoną linią.

Rzut jajkiem/piłką do celu – ustawiamy w odstępie ok. 1,5 m pojemnik/kosz, bądź cokolwiek do czego można rzucać piłkę. Zadaniem dziecka jest trafienie do przygotowanego pojemnika. Prosimy, by dziecko próbowało celować do kosza raz prawą raz lewą ręką.

Wielkanocne kręgle - ustawiamy w znacznej odległości kilka pustych, bądź niepełnych butelek, oznaczamy również miejsce skąd dziecko będzie rzucało, bądź turlało piłkę. Zadaniem dziecka jest tak rzucić, bądź tak poturlać piłkę by trafiła ona w butelkę i przewróciła ją.

Wielkanocny hokej – wyznaczamy bramkę, do której dziecko będzie próbowało trafić piłką/jajkiem, oraz przygotowujemy "kij hokejowy", możemy np. wykorzystać kij od mopa lub tzw. „makaron” z gąbki (znany z zajęć na basenie). Rodzic staje na bramce a dziecko próbuje wbić piłkę do bramki. Możecie się potem zamienić rolami 😉

Polowanie na jajka - dajemy dziecku koszyczek wielkanocny lub dowolny pojemnik/pudełko. Dziecko skacze jak zajączek, obunóż dookoła pokoju, a na hasło "pisanka" staje w miejscu i próbuje złapać do koszyczka "pisankę" (piłeczkę, bądź plastikowe jajko), które Rodzic rzuci w jego stronę.

Skok w dal! - w tej zabawie dzieci zamieniają się w zajączki i z wyznaczonego miejsca skaczą jak najdalej.
– Z miejsca
– Z rozbiegu
– Obunóż
– Na jednej nodze itp.

Malujemy pisanki - dzieci trzymają jedną ręką jajko/piłeczkę i "malują" nim w powietrzu ogromną pisankę ozdabiając ją - rysując w powietrzu kropki, kreski i zygzaki. Gdy już obrazek jest gotowy, trzymając w ręku jajko i starając się go nie upuścić, dziecko wykonuje różne ćwiczenia gimnastyczne np.:
- wymachy rąk,
- przysiady,
- podskoki itp.

Polowanie na kolory - przygotowujemy jednokolorowe karteczki (możemy też poprosić, by dziecko na małych karteczkach narysowało jednokolorową pisankę; im więcej kolorowych pisanek/ karteczek, tym  ciekawsza zabawa). Tak przygotowane karteczki, bądź obrazki wykonane przez dzieci, rozkładamy na podłodze i zaczynamy zabawę. Rodzic np.:
- wypowiada głośno nazwy kolorów i prosi, by dziecko szybko na nie skoczyło.
- prosi by dziecko skoczyło na kolor, którego nazwa rozpoczyna się na głoskę...np. n... (niebieski)
- prosi by dziecko skoczyło na kolor, którego nazwa składa się np.: z 3 sylab... (zie-lo-ny)
- prosi by dziecko skoczyło na kolor, którego nazwa składa się np.: z 5 głosek... (żółty)
- prosi by dziecko zapamiętało sekwencję kilku wypowiedzianych przez niego kolorów np.: żółty, czerwony, zielony, niebieski, różowy, a następnie w takiej samej kolejności skoczyło na te kolory wypowiadając głośno ich nazwy.

Kołyszemy pisankę - na koniec prosimy dziecko, aby położyło się swobodnie na pleckach, z rękami ułożonymi wzdłuż tułowia, możemy przy tym puścić spokojną muzykę. Kładziemy dziecku na brzuszku "pisankę" (jajko/piłeczkę) i prosimy, żeby spokojnie oddychało (wdech - noskiem, wydech buzią), tak aby "pisanka" nie spadła.

Życzymy udanej Wielkanocnej zabawy z "pisankami"